سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند به سه تن نمی نگرد و با آنان سخن نمی گوید : پیشوای ستمکار، پیرِ زناکار و عابد متکبّر . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]

پرسش مهر 86

Powerd by: Parsiblog ® team. ©2006
قـرائت امام خمینى از مفهوم تـوسعه یـافتگى (بخش دوم)(سه شنبه 87 فروردین 20 ساعت 6:36 عصر )

 

قـرائت امام خمینى از مفهوم تـوسعه یـافتگى (بخش دوم)

 

توسعه از منظر امام خمینى

بـا تـوجه به اصولى که از سخنان امام یاد شدو اصول و معیارهاى حـاکـم بـر جـامـعـه دلخواه و خوشایند اسلامى روشن شد مى توان تعریفى مناسب از توسعه اسلامى را از منظر امام ارائه کرد:

تـوسعه اسلامى فرآیند حرکت از وضع موجود به سمت جامعه خوشایند و شـایـسـته اسلامى است که خطوط کلى و اصول حاکم بر آن ترسیم شده است.

شرح دو نکته:

1. حرکت هر بخشى در جامعه اسلامى باید به گونه کامل هماهنگ با سایر بخشها باشد.

2. وضـع مـوجـود ممکن است وضع ناخوشایندى نباشد; یعنى نسبت به زمـیـنـه‌هـا و توانایی‌هاى موجود ممکن است وضع خوشایندى باشد امـا بـا لحاظ ایده آل‌ها و هدف‌هاى عالى و جامعه خوشایند اسلامى وضع ناخوشایندى باشد.

3. ایـن اصول افزون بر هماهنگى مورد اشاره مى توانند در پدید آوردن جـامـعه خوب و پسندیده اسلامى نقش اثرگذار و پدید آورنده زمـیـنـه بـراى دیـگر اصول را نیز داشته باشند در مثل حاکمیت اخـلاق اسـلامـى مـى تـواند نقش یک ضامن اجراى قوى براى سیاستهاى اقـتـصادى را داشته باشد و سلامت اقتصاد را به دنبال آورد. و یا راسـتـگـویـى عشق نورزیدن به دنیا ایثار همت گماشتن به امور مـسـلـمانان و دلسوزى براى آنان قناعت و... مى توانند به گونه اى انـگـیـزانـنده قوى براى به حقیقت پیوستن هدفهاى اقتصادى در جـامعه اسلامى باشند. همچنین رفاه و ریشه کن کردن فقر عاملى در جـهـت حـاکمیت اخلاق اسلامى در جامعه است. اگر در بخش فرهنگى جهت گـیـریـهـا به سوى تجمل گرایى و اسراف باشد آز طمع و نازش به مـال دنـیـا رواج داده مـى شود نه جود بخشش ایثار و... در نـتـیجه نباید انتظار پیروزى و کامیابى در سیاستهاى اقتصادى را داشته باشیم.

 

تزاحم و پیشى گرفتن پاره اى از اصول بر پاره اى دیگر

هر چند در حکومت جهانى حضرت مهدى(عج) همه این هدفها با هم دست یـافـتـنى اند ولى در حال و روز کنونى که تنها در ایران حکومت اسـلامـى بـراساس دستورهاى پیامبر(ص) و ائمه(ع) تشکیل شده است و دشـمـنان ما هر روز به بهانه هاى گوناگون در قالب توطئه هاى از پیش طراحى شده مانع پیشرفت همه جانبه حکومت اسلامى مى شوند چه بـایـد کـرد؟ در مـثـل مـمکن است دشمنان ما زمینه هایى را پیش آورنـد کـه دسـتـیابى به هدفهاى اقتصادى همچون رفاه یا رشد به قـیمت لکه دار شدن استقلال فرهنگى ما تمام شود و یا به دلیل عقب مـانـدگى ما از جهان به اصطلاح توسعه یافته در صنعت و تکنولوژى رسـیـدن به رفاه را در پرتو چشم پوشى از سایر اصول به ما معرفى کنند. در صورت به حقیقت پیوستن چنین انگارهایى چه باید کرد؟

آیـا بـراى به حقیقت پیوستن اصول اقتصادى اصول دیگر را قربانى مـى کنیم؟ یا به دنبال استوارسازى اصول غیراقتصادى برآمده و از رفاه و دیگر هدفهاى اقتصادى صرف نظر مى کنیم؟

پاسخ به این پرسش اساسى را باید در دو جهت جست‌وجو کرد:

الـف. گـاهـى تـزاحـم در اصـول ناشى از انتخاب نکردن استراتژى سـازوار است در مثل براى رسیدن به رشد و رفاه نوعى استراتژى تـوسـعـه اى پـیـشـنـهاد مى شود که لازمه عمل به آن چشم پوشى از اسـتـقلال فرهنگى است. در این صورت طبیعى است که باید به دنبال اسـتـراتـژى مـناسب ترى بود تا ما را در کنار و هماهنگ با دیگر اصول به رشد و رفاه برساند.

ب. تـزاحـم گـاهـى به واسطه باز دارنده هایى است که دشمنان ما پـدیـد مـى آورنـد کـه بـه جـهـت تنگناها و عقب افتادگى ما در بـخـشهایى همچون: صنعت و تکنولوژى و... است به گونه اى که هیچ گونه راه فرارى از آن نداریم. در این صورت ازسوى سیاستگذاران بـویـژه ولـى امر مسلمین جایگاه اصول پیش و پس بودن هر یک بر دیگرى نمایانده مى شود.

پیش بودن پاره اى از اصول بر پاره اى دیگر از منظر امام خمینى:

 

الف. پیش بودن اصل دفاع از ارزشهاى اسلامى در جهان و زمینه سازى براى حکومت جهانى حضرت مهدى(عج):

(مـسـوولان مـا بـایـد بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انـقـلاب مـردم ایـران نـقـطـه شـروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پـرچـمـدارى حـضـرت حـجـت ارواحنا فداه است که خداوند بر همه مـسـلـمـانـان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قـرار دهـد. مـسـائل اقتصادى و مادى اگر لحظه اى مسوولین را از وظـیـفـه اى کـه بـر عهده دارند منصرف کند خطرى بزرگ و خیانتى سـهـمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و تـوان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید ولى این بدان مـعـنـى نـیـست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانى اسلام است منصرف کند.)18

 

ب. پـیـش بـودن استقلال سیاسى فرهنگى و ناوابستگى و جلوگیرى از سطله بیگانه:

 (در مـساله بازسازى و سازندگى من اطمینان دارم که شخصیتهاى رده بـالاى نـظـام و مـسـوولـیـن مـحترم و نیز مردم وفادار و انقلابى کـشورمان چون گذشته هرگز قبول نمى کنند که نیل به این هدف به قیمت وابستگى ایران اسلامى به شرق یا غرب واقع شود.)19

(اگـر مـا تسلیم آمریکا و ابرقدرتها مى شدیم ممکن بود امنیت و رفـاه ظـاهـرى درست مى شد و قبرستانهاى ما پر از شهداى عزیزمان نـمـى گـردیـد; ولى مسلما استقلال و آزادى و شرافتمان از بین مى رفت.)20

در ایـن نـوشتار در پى آن نیستیم که تمام موارد پیش و پس بودن اصـول را از کـلام امـام پى جوییم بلکه با ذکر دو نمونه از کلام امـام خـمینى جدولى ارائه مى دهیم که از مجموع گفتار ایشان مى توان چنین برداشتى کرد.

الـبـتـه امـکـان تـعدیل و تغییر در این جدول وجود دارد و نظر انـدیشه ورزان اسلامى و آشنایان به اندیشه هاى بلند امام خمینى مى تواند در این زمینه راهگشا باشد.

در برخى جاها نشان دادن این که کدام اصل باید پیش و کدام اصل واپـس داشـتـه شـود بـه عـنـوان یک امر ثابت کارى دشوار بلکه نـادرسـت است. در این گونه موارد ظروف و شرایط مکانى و زمانى با نظر داشت به مصالح مسلمانان راهکار مناسبى براى خارج شدن از بـن بست تزاحم است. و جاى این گونه اصلها که پیش داشتن آنها بر دیـگر اصول بستگى به شرایط زمان و مکان دارد در جدول زیر به عنوان اصول دگرگون شونده خالى مى ماند.

نشانه (=) نشان دهنده نبود تزاحم بین دو اصل.

نشانه (-) نشان دهنده پیش بودن اصلى است که جهت پیکان آن را نشان مى دهد.

شـایـان توجه است که جدول بالا و بحثهاى پیرامون آن تنها ارائه روشـى مـنـطقى براى فکر کردن در باب توسعه از منظر اسلام و امام راحـل است. بنابراین اگر در پیش و پس داشتن اصلى بر اصلى دقت کـافـى صـورت نگرفته باشد جاى خرده گیرى نیست و اهل نظر خود به درستى زوایاى بحث را در خواهند یافت.

دو ویژگى مهم استراتژی‌هاى مناسب از منظر اسلام و امام خمینى

1. بـراى رسـیدن به همه هدفهاى اقتصادى طراحى شده باشد. براساس ایـن ویـژگـى رشـد بـدون اسـتقلال اقتصادى و توزیع عادلانه و یا شـکـوفـایـى اقـتصادى بدون ریشه کن کردن فقر و پدیدآوردن رفاه نـسبى هرگز خوشایند نخواهد بود. بنابراین استراتژیهایى که با تـشـدیـد فقر رشد را مژده مى دهند و یا شکوفایى اقتصادى را در پـرتـو پـدیـد آمـدن شکاف طبقاتى نوید مى دهند و یا رفاه را به قـیـمـت وابـسـتـگـى اقـتـصـادى بـه ارمغان مى آورند به عنوان استراتژیهاى ناموفق و مردود تلقى مى شوند.

2. اسـتـراتـژى صـحیح اقتصادى باید با توجه به هدفهاى فرهنگى سـیـاسـى و اجـتـمـاعـى برنامه ریزى شده باشد و آنها را قربانى نکند.21

 

پى نوشتها:

1. (مـجـمـوعـه مقالات مربوط به اندیشه هاى اقتصاد امام خمینى) مـقـالـه مـفـهوم توسعه یافتگى از دیدگاه امام خمینى. مک لوپ ) Machlup). )

2. همان. تیروالThir wall). ( )

3. همان. جرالدمى یرGerad M.Meier). ( )

4. همان.

5. مجله (نامه فرهنگ) سال دوم شماره 6/5 ـ 72 1370.

6. (صحیفه نور) رهنمودهاى امام خمینى ج4/15 وزارت ارشاد.

7. همان. ج123/13.

8. (وصیت نامه سیاسى ـ الهى امام خمینى) بند دوم.

9. (اقتصادنا) شهید سید محمد باقر صدر مقدمه.

10. (صحیفه نور) ج20/128.

11. (اقتصادنا) مقدمه.

12. (وصیت نامه سیاسى ـ الهى امام خمینى) بند ب.

13. (صحیفه نور) ج188/4.

14. همان ج123/20.

15. همان ج37/8.

16. همان ج109/10.

17. همان ج204/19.

18. همان ج108/21.

19. همان ج36/21.

20. همان ج51/17.

21. یادآورى: این نوشتار الهام گرفته اقتباس و بازسازى مقاله (مـفـهـوم تـوسعه یافتگى اقتصادى از دیدگاه امام خمینى) است که ایـن جانب همراه جمعى از محققان به سمینار اندیشه هاى اقتصادى حـضـرت امـام خـمـینى ارائه داده بودیم و هم اکنون با پاره اى اصلاحات و افزودن و کاستن تقدیم مى گردد.

نویسنده: احمدعلى یوسفى

منبع: فصل نامه - حوزه و دانشگاه


» هدایت خالومحمدی
»» نظرات دیگران ( نظر)


لیست کل یادداشت های وبلاگ
تبریک میلاد ÷یامبر
[عناوین آرشیوشده]

بازدیدهای امروز: 10 بازدید
بازدیدهای دیروز: 5 بازدید
مجموع بازدیدها: 13434 بازدید
[ صفحه اصلی ]
[ وضعیت من در یاهو ]
[ پست الکترونیک ]
[ پارسی بلاگ ]
[ درباره من ]

» لینک دوستان من «
» لوگوی دوستان من «
» فهرست موضوعی یادداشت ها «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «